Már a cím is találó, mert azt az üzenetet közvetíti, hogy ragaszkodunk valamihez – akár hosszú évek óta -, nem akarjuk elengedi, pedig árt nekünk. A fejfájást egész egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az, aki rendszeresen szenved tőle, vagy migrénnel küzd, pontosan tudja, hogy a legalapvetőbb funkciók elvégzését is ellehetetleníti. Nemhogy közben gyerekekről tudnánk gondoskodni, magunkat is alig vagyunk képesek ellátni. Az én fejfájásom már olyan régi, hogy nem is emlékszem, mikor kezdődött, de azt tudom, hogy már gyerekkoromban agykontrollra jártam miatta. Természetesen minden lehetséges szervi okát kivizsgálták, de szerencsére semmit nem találtak. Persze itt rögtön fel is merül a kérdés, hogy akkor mi lehet a probléma?

Azóta rengeteget tanultam az emberi testről és mindarról, ami azon túl van, így tisztában vagyok vele, hogy a fejfájásoknak ezer oka lehet, mégis, mikor a HRP-ben azt olvastam, hogy a nem szervi eredetű fejfájások hátterében a túlfeszített életmód és a negatív gondolati mintázatok állnak, vagyis gyakorlatilag magunknak okozzuk a fejfájásunkat, ledöbbentem.
Persze, velem is számtalanszor előfordult, hogy belekényszerültem vagy rosszabb esetben belekényszerítettem magam egy olyan szituációba, amiből előre „borítékolható” volt, hogy fejfájás lesz. Ilyenkor meg sem lepődöm.
De ezerszer előfordult, hogy látszólag minden ok nélkül kezdett fájni a fejem és teljesen kiütött. Akkor ezeket is én okozom magamnak?

Az az egyszerű mondat, hogy „az agy nem képes fájni”, felkapcsolta nálam a villanykapcsolót. Hát persze, hogy nem, tudom. A sebész sem érzésteleníti az agyat műtét közben, pontosan azért, mert nem érez fájdalmat. Mégis, amikor az én fejem fáj, tényleg azt érzem, mintha belülről hasogatna. Akkor ilyenkor mi történik?

A HRP egy vezetett relaxációkból és mentális gyakorlatokból álló program. 5 nap alatt el lehet végezni, de fel kell rá készülni, hogy a napi kettő (reggel/este) kb. 30 perces relaxációt be tudjuk illeszteni a mindennapokba. Most lehet, hogy arra gondolsz, Te aztán biztosan nem fogsz ezért reggel 30 perccel korábban kelni, de ezt gyorsan át fogod értékelni, amint az első napon rájössz, hogy a reggeli relaxáció után sokkal frissebbnek és kipihentebbnek érezed magad, mint ha még fél órát az ágyban lustálkodtál volna.

Minél többször hallgattam meg a hanganyagokat, annál gyorsabban el tudtam lazulni és azt remélem, hogy ezt az állapotot képes leszek majd magamban akkor is felidézni, amikor nincs lehetőségem 30 percre elvonulni, pedig nagy szükségem lenne rá. Ha az idegrendszer megjegyzi a mintákat, és azokra reagálva hozza elő újra és újra a fájdalmat, akkor ugyanezen az alapon el is tudja mulasztani, csak valahogy meg kellene tanítani neki. Nekem eddig bevált.

Ami még nagyon tetszett, hogy a program nem kizárólag a fejfájás elmulasztásáról szól, hanem más egyéb egészségügyi vagy mentális akadályok esetén is sikeresen alkalmazható. Nekem az elmúlt 5 napban egyszer sem fájt a fejem, mégsem éreztem azt, hogy akkor hiába gyakorlok. Minden este, mikor a jegyzetet olvasgattam, felfedeztem benne valami újat, amit érdemes volt megfogadni és beilleszteni az életembe.

Rájöttem, hogy a konfliktus helyzetek kezelésére vonatkozó fejezet kifejezetten alkalmas az gyerekekkel való, folyton ismétlődő feszült szituációk kezelésére is. Ha a helyes kommunikációs stratégiáknál felsorolt 6 pontot be tudnánk tartani, gyakorlatilag megszűnnének a félreértésekből és rosszindulatból eredő veszekedések a családokban.
Légy nyitott és elkötelezett. Vágj bele és csináld végig, mert nincs mit veszítened. Legrosszabb esetben is sokkal tudatosabb leszel a saját fejfájásoddal kapcsolatban, jó esetben pedig örökre megszabadulhatsz tőle.
Én nagyon optimista vagyok! 🙂  

– Hirdetés –

fejfájás ellen hrp

Photo by Laura BC from Burst