Manapság már nem lepődünk meg a virtuális asszisztens kifejezésen, egyre többen választják ezt a megélhetési formát. Ráadásul ez a munkaforma az anyukák munkaerőpiaci visszatérésére is egy igen jó megoldás lehet. Korábban ez nem volt így. Amikor Várhegyi Orsi belevágott a virtuális asszisztenskedésbe és megalapította a Smart Angelt, azaz egy virtuális online marketing asszisztenciát, ez még úttörőnek számított. Mára pedig már majdnem ezer VA (virtuális asszisztens) végzett a saját fejlesztésű képzésükön.

Orsi, hogy lettél virtuális asszisztens?

Négy évvel ezelőtt kezdődött. Akkor alkalmazottként, marketingasszisztensi munkakörben dolgoztam egy cégnél. Szerettem a munkámat, de egyre jobban éreztem a korlátokat. Felmerült bennem az a gondolat, hogy nem szeretnék 8-től 5-ig egy irodában ülni és ott tölteni minden hasznos időmet. Akkor úgy éreztem, hogy ebből ki akarok törni, változtatni akarok. Tettem kísérleteket, hogy rugalmas munkaidőben, illetve otthonról dolgozhassak, de sajnos ennyire nem voltak rugalmasak a főnökeim, ez nem tudott megvalósulni.

Ezért a kis változtatás helyett a nagy lépésre szántad el magad? Honnan jött az ötlet?

Itthon akkor még nem volt annyira ismert a VA (virtuális asszisztens) fogalma, de külföldi példákon keresztül láttam, hogy lehet így is sikeresen dolgozni. Ráadásul akkor már a férjem is itthonról dolgozott, és ez is motiváló példa volt számomra. Ugyanakkor egy biztos munkahelyet feladni nem könnyű…
De annyira tetszett ez az ötlet, hogy szép sorban elkezdtük kiépíteni az egészet. Kitaláltuk a nevet, alakult a weboldal, és amikor elérkezettnek láttam az időt, akkor beszéltem a főnökeimmel. Sajnos a terveimmel ellentétben végül nem ők lettek az első ügyfeleim, de ez az egész útkeresés sokat segített abban, hogy végre tisztán lássam, mit szeretnék és mit nem szeretnék csinálni.

Nem akartam a munkához igazítani az életemet, hanem az életemhez a munkát.

Várhegyi Orsi – A Smart Angel alapítója

Mi volt az, ami leginkább feszélyezett a régi helyzetben? A kötött munkaidő?

Igen, úgy éreztem, hogy a rám bízott feladatokat sokkal rövidebb idő alatt el tudtam végezni, és úgy gondoltam, hogy sokkal hatékonyabb az, ha nem ott ülünk az irodában, és csak telik az idő. Igazán nem is volt már annyi 8 órát kitöltő feladatom. Én szeretem optimálisan beosztani az időmet. Azt is szerettem volna, hogy minden beleférjen az életembe, a magánélet, a család, a hobbi, és ne kelljen mindent a munkaidőhöz igazítani. Sütött a nap, én meg be voltam zárva egy irodába… Amikor érzed, hogy igazán nincs feladat, megcsináltál mindent, kint pedig megy az élet, te meg ott ülsz bent. Elképzeltem, hogy ez így megy 40 évig, bent kávézgatunk sokszor, miközben otthon is lehetnék a gyerekemmel például…

Akkor még nem volt gyerekünk, de nem akartam, hogy arról szóljanak a napok, hogy rohanok az oviba, onnan a munkába majd vissza az oviba. Nem akartam a munkához igazítani az életemet, hanem az életemhez a munkát. Ez késztetett kitörésre.

Korábbi alkalmazotti munkakörből nem lehetett könnyű a saját lábadra állni…

Amikor válaszút elé kerültem, már valahogy egyértelmű volt a döntés. Addigra már tudtam, hogy mi felé megyek, és életemben először nagyon határozottan kiálltam magamért és a célomért. Ebben a rugalmas munkában láttam a potenciált és magamat. Akkor már biztos voltam benne, hogy szabadon, rugalmas munkaidőben szeretnék dolgozni, úgy, hogy én osztom be az időmet.

Végül gyakorlatilag a légüres térbe ugrottál ki. Sokat kellett várni, amíg felépült az ügyfélköröd?

Akkoriban nem igazán volt konkurenciám, így visszanézve nagyon jó időben kezdtem el virtuális asszisztensként dolgozni. A célközönségemet is viszonylag könnyű volt hirdetésekkel elérni, és egész hamar felépült az ügyfélköröm. Van egyébként, akivel a mai napig együtt dolgozom.

Nagyon pozitív élmény volt, és jó visszaigazolása a döntésemnek, hogy nagyjából 3 hónap alatt betelt a naptáram és nagyjából fele annyi munkaidő mellett megduplázódott a keresetem.

Hogy lettetek képzési hely?

Az elmúlt 4 évben – mióta VA vagyok, anyuka lettem. Szerettem volna a babázás idejére átadni az ügyfeleimet valakinek, de nem maradt rá idő, energia a költözés és egyebek miatt. A gondolat azonban megmaradt, hogy érdemes lenne kiépíteni egy rendszert, ahol találok magam mellé segítséget, akit betanítok, és át tudom adni, amit eddig végeztem, és az ügyfél felé is tudok felelősséget vállalni érte. A szülési szabadság alatt sokat gondolkoztunk ezen a férjemmel.

Aztán amikor újra elkezdtem dolgozni, annyi megkeresésem lett, hogy nem tudtam elvállalni mindenkit. De nem akartam senkit sem visszautasítani, így már nem volt hova halogatni a képzési rendszer kialakítását. A férjem, Tamás a marketinggel kapcsolatos teendőket, az egész képzés struktúráját és a weboldalt kezdte el összerakni, én pedig a szakmai anyagokat, prezentációkat és a közösségi médiás megjelenéseinket.

Kitűztünk egy dátumot, meghirdettük, és csak jöttek és jöttek az érdeklődők. Az képzésre az igény folyamatos lett, ezért már évente kétszer is elindítjuk. Az asszisztensek egy részét pedig ki is tudjuk közvetíteni, innentől ez egy sikersztori.

Milyen képességekre van szükség szerinted ahhoz, hogy valakiből jó virtuális asszisztens váljon?

Nagyon fontos a megbízhatóság, tudjon jól kommunikálni és be tudja osztani az idejét. A home office nagy önkontrollt igényel – ezt már szinte mindannyian tudjuk a Covid óta. Fontos emellett, hogy rugalmas legyen, és elérhető az ügyfél számára a megadott keretek mellett, és a megbeszélt időpontokban.

Szakmailag az is fontos, hogy folyamatosan képezze magát, mert ebben a szakmában minden nagyon gyorsan változik, mind a szoftverek, mind a marketing területén.

A rugalmas időbeosztás segíthet a munka-család konfliktus feloldásában.

Anyukáknak ajánlanád ezt a munkaformát?

Az eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy ez egy nagyon anya- és családbarát munkalehetőség. A rugalmas munkaidő, a feladatok önálló ütemezése lehetővé teszi, hogy aki virtuális asszisztensként dolgozik, maga ossza be a napját. Át lehet csoportosítani a feladatokat estére vagy hétvégére és így sokkal könnyebb elevickélni a mindennapi teendők között, könnyebb ott lenni egy előadáson, vagy egyéb családi programokat beiktatni a napokba.

Virtuális asszisztensként általában azok az anyák kezdenek el dolgozni, akiknek bölcsibe, oviba kezd járni a gyerekük. Tudjuk, hogy onnantól sincs sok szabadidő, mert sokszor betegek ilyenkor, de lehet a napirendet úgy alakítani, hogy munkára is maradjon idő. Alkalmazotti létben pedig többnyire csak a táppénz jön szóba, ami tudjuk, hogy véges és sok helyen rossz szemmel is néznek a beteg gyerekek anyukájára.

Bármilyen pozícióból is került valaki az anyai létbe, az otthon töltött idő egy egészen más világ.

Többször foglalkoztunk már azzal a kérdéssel, hogy miért olyan nehéz visszamenni dolgozni az otthon töltött évek után. Azt tippelném, hogy egy ilyen képzés, ami nálatok is van, elég jó alkalom lehet az anyukák önbizalmának megerősítésére, helyreállítására.

Ez így van. Főleg azok után, hogy valaki akár 3 évet is otthon van, és az alatt az idő alatt egészen más dolgokkal volt elfoglalva. Bármilyen pozícióból is került valaki az anyai létbe, az otthon töltött idő egy egészen más világ. Sokszor úgy érzik az anyukák, hogy teljesen kiestek a rutinból, nem találják a szavakat, félnek tőle, hogy nem tudnak megírni egy levelet, elintézni egy telefont… Ez banálisnak hangzik, de mégis így van. A képzés és az alatta elkészített házi feladatok segíthetnek leküzdeni ezeket a félelmeket, erősítik az anyukák önbizalmát.

Az az érdekes, hogy a mi korosztályunkban nagyon sok a tanult anyuka, diplomások, nyelvvizsgáik vannak, ennek ellenére is nehéz a visszatérés. Van, aki már nem is akar újra alkalmazott lenni, mert olyan értékesek az első évek, amiket a gyerekekkel tölthetünk.

Éppen most változik az adózási rendszer. A korábbi tapasztalatok alapján meg tudod tippelni, hogy mennyit lehet keresni virtuális asszisztensként?

Mellékállásként (főállás mellett, havi 80 órában) kb. bruttó 250 000 Ft-ot, ami például átalány adó esetén kb. nettó 220 000 Ft. Főállásként (havi 160 órában) pedig kb. bruttó 500 000 Ft-ot, ami például átalány adó esetén kb. nettó 370 000 Ft.

Ezek a mi óradíjaink alapján történt becslések. Ennél több és kevesebb is lehet. Attó függően, hogy ki mennyire képzett, illetve mennyit szeretne dolgozni. Valamint gyerekesek és 25 év alattiak adókedvezményt is kaphatnak, így több lehet a nettójuk.

Kiket vártok a képzésre?

Anyukákat és nem csak anyukákat – mindenkit, akik a fentiek alapján kedvet kapnak a virtuális asszisztenskedéshez, akik szeretnének biztos alapokat kapni, mielőtt belevágnak.

Fontos, hogy egy alap angol nyelvtudás és alap marketinges és számítógépes ismeret is szükséges a képzéshez.

Ez egy online képzés, szóval bárhonnan lehet csatlakozni hozzátok. Ráadásul vizsgáztattok is a képzés végén. Milyen vizsgára számíthatnak a jelentkezők?

A vizsga több részből áll, ezzel is garantáljuk, hogy akik nálunk levizsgáznak, egy komplex ismerettárral rendelkezzenek. Van elméleti és gyakorlati része is. A vizsgán kiválóan teljesítőknek pedig lehetőségük van csatlakozni az ügyfélközvetítői rendszerünkhöz. Ilyenkor egy online interjún is megismerkedünk, mert a tudás mellett a személyiség is igen fontos ebben a munkakörben.

Most szeptemberben már indul is az őszi képzés. Akit érdekel ez a lehetőség, hol érdeklődjön?

Az oldalunkon minden fontos információt összegyűjtöttünk az érdeklődőknek. Katt ide: https://www.smartangel.hu/karrier

Anyaként mindig ott feszül a munka-család ellentéte. Egy ilyen rugalmas munkaforma megoldást jelenthet erre?

Az az igazság, hogy az ismeretségi körömben nincsen olyan anya, aki igazán komfortos lenne az alkalmazott léttel. Nagyon kevés igazi 4-6 órás munkakör van, vagy ha akad, akkor nagyon keveset fizetnek. Azt látom, hogy az anyáknak nagyon rossz lehetőségeik vannak visszatérni a munkába. Egy rugalmas, szabadon beosztott munkaidővel viszont lehetőség nyílik arra, hogy minden területre jusson elegendő idő, és ne legyen lelkifurdalásunk egyik irányba sem.

Ez jól hangzik, bízunk benne, hogy egyre több anyuka megtalálja a saját egyensúlyát a munka és család tekintetében.


Fotók: Smart Angel