Gyerekként, majd felnőttként és szülőként is megtapasztaltuk már a címben szereplő állítást. Ahogyan azt is, hogy mindenkinek más módszer válik be, máshogyan tudja befogadni a tananyagot. Ebben (is) segíthet egy tanulóklub, hiszen figyelem, precizitás és biztonság veszi körül a diákokat és a szüleiket. Fenyő Rita, az Alfa Tanulóklub alapítója avatott be minket a munkájába.
Tanulóklubot vezetsz, és vallod, hogy a tanulás tanulható. Miért választottad ezt a területet?
20 évig multis menedzserkedés után tértem vissza eredeti szakmámhoz, és lettem magyar-történelem szakos tanárként osztályfőnök. Azonnali tapasztalatom volt, hogy a szülő-gyerek-tanár hármas egysége teljesen megbomlott, és minden résztvevő az egyéni problémáit próbálja megoldani, de nincs sem idő, sem energia az összhang újrateremtésére.
Az is feltűnt, hogy egy komoly értékválság alakult ki az iskolai elvárások területén. A tanárok nem mernek házi feladatot adni (az a népszerű tanár, aki nem ad házit), a gyakorlás szinte eltűnt a feladatok közül, a szóbeli feleltetés igen ritka, és még sorolhatnám… Ezt tetézi az alsó és felső tagozat közötti váltás okozta „sokk”.
Tanulástechnikailag igen kevesen készítik fel a gyerekeket erre a nagy lépésre. A rengeteg új tantárgy, az önálló szövegfeldolgozás, a tanulós tárgyak megjelenése gyakorlatilag előrevetíti a jegyek jelentős romlását ötödik első félévére.
Válságmenedzserként tekintettem a helyzetre, és megoldásokat kezdtem keresni. Ebből született az Alfa Tanulóklub. A hely, ahol azzal, hogy a gyerekeknek segítünk tanulni, felkészülni a másnapra, időt adunk a szülőknek, ami a mai világban a legnagyobb érték. A munkából hazaérkező felnőtteknek már nem kell a bepakolással, szorgalmik és projektmunkák elkészítésével bajlódniuk, az esték szólhatnak a valódi pihenésről.
Nem a mi dolgunk a rendszert megváltoztatni, de abban tudunk segíteni, hogy könnyebben igazodjon el a rendszerben szülő és gyermek egyaránt.
Hogyan kell elképzelni egy foglalkozást az Alfa Tanulóklubban?
A csoportjainkban maximum 7 diák tanul együtt, ők jellemzően azonos évfolyamra járnak. Pedagógusaink felkészülnek a diákok teendőiből, mire megérkeznek hozzánk. Tudjuk, mik lesznek a másnapi órák, miből lesz dolgozat, mi a házi feladat.
Váci, dunakeszi és gödi iskolák diákjaival dolgozunk. Mindenkivel átbeszéljük az aznapi tanulási tervét, ha kell, vázlatot írunk közösen, ha kell, anyagot gyűjtünk az internetről. Kihasználjuk a csoportban rejlő lehetőségeket is: egymásnak mondják fel az anyagot, kikérdezik egymást, stb.
A motiváció fenntartására folyamatosan monitorozzuk az érdemjegyeket, szinte szülőként aggódunk egy-egy dolgozat előtt. A novemberi hetek egyik programja például az álombizonyítvány elkészítése volt, ahol a gyerekek a vágyott félévi bizonyítványt írják meg, ezzel is erősítve a célok fontosságát.
Mit tapasztalsz, miben kell a leginkább segíteni a mai gyerekeket?
Elsősorban a személyes kapcsolódásban. A kamasz számára kell egy felnőtt – a szülőkön kívül -, aki beszéli a nyelvét, aki elfogadja a stílusát, aki érti a viccet, akiben megbízhat. Ezért van az, hogy nem tartunk kamaszoknak online foglalkozásokat, és csak kiscsoportokban dolgozunk: bizalomra épülő kapcsolatokat szeretnénk.
A másik nagyon fontos teendő, hogy kereteket, szabályokat állítsunk fel számukra. Az életkorral járó biológiai, pszichés változások eleve megterhelőek. Kapaszkodókat, irányjelzőket kell adnunk számukra, hogy jól igazodjanak el a világ dolgaiban.
A tanulás terén egyértelműen látszik, hogy a szövegekkel való munkában kell segíteni őket. A legnehezebb feladatunk arra rávenni őket, hogy olvassák el a tanagyagot, majd dolgozzák fel. Mi a feladat? Olvasni kell. Kulcsszavazás? Olvasni kell. Elmetérkép? Olvasni kell. Vázlatírás? Olvasni kell. Projektmunka? Olvasni kell. Szövegértés fejlesztése? Sokat kell olvasni.
A honlapodon úgy mutatkozol be, hogy kifejezetten szeretsz kamaszok között lenni. Ez a korosztály sokakat megijeszt, te mégis keresed a társaságukat. Mi vonz a velük való munkában?
Fiatalon tartanak! (nevet) Időben értesülünk az aktuális zene és divattrendekről, a legújabb játékokról, az új szavakról. Ők mutatják meg nekünk, merre tart a világ. A kamaszok igazán őszintén adnak visszajelzést. Kíméletlenül nyersek, ha kritikáról van szó, és szűkszavúak a dicséretnél. Minden munkám kapcsán kikérem a véleményüket, és a jelzéseik alapján változtatok.
Van olyan visszajelzés, történet, amire különösen büszke vagy?
A tanulóklubban a jegyek objektíven mutatják a munkánk sikerességét. Nem tudunk kitűnőt „csinálni” senkiből, de azt örömmel látjuk, hogy önmagához képest egy jegyet mindenki tud javítani, ha velük tanul. A tanulóklubban zajló munka alapján összeállítottam egy tréningsorozatot, hogy azoknak is segíthessünk, akik nem tudnak hozzánk járni. Büszke vagyok arra is, hogy fejlődünk, az Alfa Tanulóklub Tanulástechnikai tréningjei már az ország több megyéjében elérhetők.
Érdekes interjúkat itt olvashatsz még.
Kiemelt kép: picjumbo_com – Pixabay