Számtalan jó kifogásunk van, hogy miért nem meditálunk, pedig tudjuk, hogy jó lenne, mert annyi fantasztikus jótékony hatása van. (Ha érdekel, hogy mik ezek? Olvass róla itt.) De pontosan miért is nem meditálunk? Nézzük mik a leggyakrabban előforduló kibúvóink!

1. Kinek van erre ideje?

Ez teljesen jogos felvetés, azonban a meditáció semmiben nem különbözik a fogmosástól, mindkettő a jóllétünk egy-egy alapköve. Ha a fogmosást meg tudod oldani, akkor biztosan tudsz találni még 10 percet a napodban meditálásra is. Ennél több idő nem kell, ha elég hatékony a meditáció, amit gyakorolsz. Természetesen, ha van fél órád – egy órád – több órád meditálni, az még jobb, de ne azért ne meditálj, mert csak pár perced van! Meditálj annyit, amennyit tudsz, viszont meditálj minden nap és meg fog változni az életed. Körülbelül akkorát, mintha most kezdenéd nulláról a mindennapos zuhanyozást.

2. Meditálni? Azt meg hogy kell?

Ne aggódj, meditálni mindenki tud. Nem igényel különleges képességeket vagy diplomát. Hidd el nem kell elmenned Indiába ahhoz, hogy meditálhass. Egyetlen titka van, meg kell próbálni. Menni fog, ne aggódj! Ha jól esne ehhez támogatás, akkor találsz rengeteg vezetett meditációt az interneten, vagy csatlakozhatsz egy meditációs csoporthoz, mint például a Lélekpercek.

3. Ki bír ennyi ideig nem gondolni semmire?

Valóban vannak a meditációknak olyan irányzatai, amelyek azt mondják, hogy ülj le, maradj veszteg és ne gondolj semmire, állítsd meg a gondolataidat. Ez a megközelítés a mai emberek 98%-ánál eleve kudarcra van ítélve. Frusztráció lesz belőle, de meditáció nem! Mégis az emberek nagy részének ez ugrik be elsőként a meditációról, pedig rengeteg más típusú meditáció is létezik.

Amúgy miért is ennyire nehéz nem gondolni semmire?

A jógik azt tartják, hogy 1 szempillantás alatt 1.000 gondolatunk van. Az egy perc alatt 60.000, óránként 3,5 millió. Ebből a rengeteg gondolatból néhány feljut ugyan a tudatos szintre, a jórésze azonban a tudatalattiban marad.

Ma már tudományos módszerekkel is képesek ezt kutatni: megmérték hogy átlagosan 50.000 – 80.000 tudatos gondolatunk van egy nap.

Látható, hogy még az 1%-ot sem éri el azoknak a gondolatainknak az aránya, amelyről egyáltalán tudomásunk van!!! A többire (a 99%!) úgy gondolunk, hogy nem is tudunk róla! Hogy tudnánk tőlük elhatározással csak úgy megszabadulni?

Másik probléma ezzel a módszerrel, hogy a modern ember alapvetően nincs kapcsolatban önmagával. Így, ha szán végre magára pár perc figyelmet és történetesen leül meditálni, akkor azonnal megrohanják a figyelmére régóta éhes gondolatai.

A fenti gondolatmegállítós instrukciók végett a meditálók ilyenkor szégyent élnek meg és dühösek lesznek a gondolataikra, ami nemhogy nem segíti a meditációt, de még tovább tetézi a bajt. Pedig akár hálásak is lehetnénk minden gondolatért, és felismerésért, ami végre felérkezik a tudatalattink mélyéből, hiszen igazi ajándék, hogy végre rátekinthetünk. Persze, ha sokat ültünk már le, akkor fogynak majd az égetően figyelmünkre szomjazó témák, és eljuthatunk az elcsendesedésig, de ez évek, évtizedek! Ennyi időnk ebben a felgyorsult világban nekünk nincs! Vannak ennél hatékonyabb meditációs módszerek!

A meditáció célja önmagunk teljességének a megismerése, ebbe az irányba hogy indulhatnánk úgy, hogy elnyomjuk valamely részünket?

3. Hogy meditálhatnék, ha vallásos vagyok?

A meditáció egy teljesen vallásfüggetlen tevékenység, emberi mivoltunk igényelné a meditációgyakorlást tőlünk, nem valamely Istennek, Isteneknek szóló hódolat. Függetlenül bármilyen vallástól vagy társadalmi pozíciótól, nyugodtan meditálhatunk, nem kell attól tartanunk, hogy elveszítjük a vallásunkat miatta, hiszen a meditáció elsősorban rólunk szól. Én Lélekperceknek hívom, pont emiatt.

4. Kinek van erre hely a lakásában?

A meditációhoz nem kell semmi csak Te és az osztatlan figyelmed. Mivel eleve befelé figyelsz, így igazából teljesen mindegy, hogy milyen körülmények között, pláne milyen esztétikai körülmények között csinálod. Az sem szükséges, hogy dedikált helye legyen a meditációnak az otthonodban. Azonban kezdetekben segíthet, a ráhangolódásban, ha az elcsendesedést támogató a környezeted. Nem azért jó meggyújtani például egy gyertyát, mert enélkül ne lehetne meditálni, hanem, mert a gyertyagyújtás mozzanata egy jelzés lehet arra, hogy most meditáció fog következni, és ha ismétlődően csinálod, akkor az ilyen apróságok segíthetnek hamarabb meditációs hangulatba kerülnöd.

Ha szeretnél meditációt tanulni és egyúttal női önismereti témákkal foglalkozni napi 10 perc időráfordítással, akkor szeretettel várlak a Lélekpercek online meditációs női akadémiára: 2022. 2. trimeszter: május 16. -szeptember 12. JELENTKEZÉS ITT.

Ha személyes támogatást keresel, magánmeditációs órát vennél, akkor kérj mentorálási időpontot.

Photo by Yan Krukov from Pexels