Czecz Fruzsina pszichológust kérdeztem, mik a buktatói az Anyák munkavállalás körüli mizériájának. Gyakran egyáltalán nem olyan könnyű a visszarendeződés, mint ahogy gondolnánk, főleg, ha hosszú időt hagytunk ki. Fruzsi praktikus tanácsai sokat segíthetnek, ha még hezitálsz vagy nem látod, hogyan is működhetne a munka és család egyszerre?

1. Miért olyan nehéz a gyerekekkel otthon töltött időszak után az újrakezdés? 

Fizikailag és lelkileg is megterhelő hónapokon vagy éveken vannak túl a nők addigra, amikor eljutnak a fordulóponthoz: visszatérnek a munkába. Nem mindegy, hogy újra el KELL kezdeniük dolgozni, vagy szabadon döntöttek úgy, hogy munkába állnak. Utóbbi esetben természetesen könnyebb az újrakezdés, mert ők választották ezt az utat.
Az otthonlét lehet, hogy néha unalmasnak, ingerszegények tűnt, de mégis ismerős terep volt. Biztonságot adott a napirend, a gyerek körüli teendők sora. Örömteli és fárasztó pillanatok váltották egymást. A munkába állás megtöri ezt a fajta ismerős, jól körülhatárolt rendszert, és új kihívások elé állít. Az újdonságokra pedig az jellemző, hogy amennyire izgalmasak és várjuk őket, annyira ijesztőek is lehetnek.

2. Miért fontos, hogy mégis elhatározzák magukat és visszatérjenek a munkájukhoz?

Minden első lépés nehéz, akár egy ismerős irodába tér vissza valaki, akár valami egészen újba vág bele. Az otthonitól eltérő környezet, az új hatások, ismeretségek és feladatok, a szellemi munka a legtöbb esetben jó hatással van az anyai szerepre is. Önbizalomnövelő lehet, ha egy nő megtapasztalja, hogy az anyaság mellett már képes helytállni máshol is. Ehhez viszont fontos, hogy ne várjon el magától túl sokat, ne tűzzön ki irreális célokat. Az új helyzet remek lecke arra, hogyan kell priorizálni vagy segítséget kérni.

3. Hogyan tudják a karrierépítés vágya miatti lelkiismeretfurdalásukat feldolgozni, ha van? 

Ahogy Vekerdy tanár úr is mondta:

„A gyerekek kiszívják a vérünket, lerágják a húsunkat. Ezért időnként meg kell szabadulni tőlük, mert a gyerek érdeke is, hogy folyamatosan jól rágható és jól szívható, pihent anyja – és persze apja is! – legyen neki”

Vekerdy Tamás.

A pihenés pedig nem feltétlenül vízparti láblógatást jelent (bár az sem rossz…). Sokan a munkába való visszatérést is feltöltő élményként élik meg, hiszen pár órára kiszakadnak a szülői teendőkből. Délután pedig alig várják a találkozást a gyerekkel, újra vágyakozni tudnak egymás társaságára. Ez pedig igazi, minőségi együtt töltött időt fog eredményezni.

4. Kitől érdemes vagy lehet az Anyáknak segítséget kérni?

A mindennapi intéznivalókhoz első körben a közvetlen környezettől, a párjuktól, esetleg testvérektől, szülőktől. Ők közel állnak a gyerekekhez, ha vigyázni kell rájuk, amíg az anya dolgozik. Jól ismerik a családi otthont, a bölcsődéhez, óvodához, iskolához vezető utat, a napi rutint, stb, ami könnyebbséget jelent a praktikus teendőkben.

Ha a legközelebbi családtagok valamiért nem vonhatók be, kitágítható a kör a barátokra, össze lehet fogni a szomszédokkal, a csoporttársak szüleivel, vagy kereshetnek egy megbízható baby sittert.

Ha az újrakezdés lelki oldalához van szükségük segítségre, megkérdezhetnek olyan anyukákat, akik már túl vannak ezen az időszakon. Lehet, hogy pont a szomszéd íróasztalnál ülő kolléganő tud olyan tanácsot és támogatást adni, ami hasznos lesz. A virtuális térben is sok olyan csoportba be lehet lépni, ahol dolgozó anyák oszthatják meg egymással a gondolataikat.

Ha pedig kívülálló, objektív szemre és fülre vágyik valaki, pszichológus szakembert érdemes felkeresni. Ma már egyre többen dolgoznak online is, ez könnyebbséget jelent a szoros anyai időbeosztásban.

Köszönöm szépen a beszélgetést és a támogató gondolatokat!

Ha pedig az érdekel, miért olyan macerás dolog levenni a mackónadrágot és kosztümre cserélni, olvasd el ez a cikket.


Fotó: Canva Epiximages

Tags :