A nyár bármennyire is sok szépséget és önfeledt pillanatot tartogat, a szülőkben ott motoszkál, hogy vajon kell-e foglalkozni a tanulással.
Ismételni kéne egy kicsit a matekot… El kéne kezdeni az olvasónaplót… Néha elő kéne venni azt a hegedűt, és gyakorolni… Vagy nem? Inkább hagyjam békén a gyereket? Ne csináljon semmit? Akkor mindent elfelejt őszig!

Nos, szerintem tanuljanak a gyerekek nyáron.
Sokat.
Nagyon sokat!
De ne az előre gyártott, direkt a nyári szünetre készített feladatlapok fölött görnyedve. Hanem a való életből merítve. Mert ha kimennek a játszótérre, vagy csak a kerti homokozóban turkálnak, azzal is tanulnak. 
Árkot ásnak, vizet öntenek bele. A víz egy darabig folyik. Aztán a homok beszívja. Az árok olyan, mint egy folyómeder. A “folyó” végül a “tengerbe” ömölhet. Jöhet áradás vagy apály. Lehet szabályozni a víz útját. Közlekedhetnek rajta járművek. Mi ez, ha nem tanulás? Fizika és földrajz. Finommotoros mozgásfejlesztés. Kreativitás. Képzelőerő. Csapatmunka. Kompromisszumok. Közös cél. Napbarnított bőr. Friss levegő. Mi lehet ennél hasznosabb és kellemesebb? Miről szól a nyár, ha nem erről? 

A lányok (főleg ők, de akadnak fiúk is) szívesen vezetnek naplót, vagy írnak egymás titkos füzetébe. Ezekhez szép fogalmazás és helyesírás is szükséges. “J” vagy “Ly”? Egybe vagy külön? És oda kell vesszőt tenni? Nem szükséges 100 oldalas feladatgyűjtemény, hogy ezt gyakorolni tudják. Sőt, még napló sem, elég, ha írunk egy képeslapot valakinek. Apropó, képeslap: megvesszük, megírjuk, de hogyan jut el a címzetthez? Hova kell írni a nevet és címet? Mire jó az irányítószám? Miért kell bélyeget venni? Hogyan működik a posta? Jé, ők éjszaka is dolgoznak? Hogyhogy? – információ és tudásbővítés a javából. 

A nyári szünidőben sok új barátság szövődik, némelyik egészen hosszú ideig megmarad. Ismerkedni, idegen gyerekek között lenni viszont sokaknak nehéznek tűnik. Legalábbis elsőre. Aztán pár óra múlva már úgy játszanak együtt, mintha mindig is ezt tették volna. Divatos szavakkal élve elnevezhetnénk kommunikációs tréningnek és szociális készségfejlesztésnek minden ilyen helyzetet. Kevésbé divatos szóval hívhatjuk tábornak vagy játszócsoportnak is. A lényeg, hogy magabiztosabbak, ügyesebbek lesznek a gyerekek, megtapasztalják, hogy milyen hatást váltanak ki másokból, később szívesebben fognak megnyílni. Megtanulnak alkalmazkodni az új helyzethez, ami új szabályokkal is járhat. Új gondolatokat, új szemléletmódot ismerhetnek meg. Akár még új hobbijuk is lehet, mire hazaérnek a táborból. Kóstolót kapnak a felelősségből, hiszen rájuk bíztuk a csomagjukat, néhány értékes tárgyat és talán némi zsebpénzt is, amivel egyedül kell gazdálkodni a fagyis pultnál… 

A családi nyaraláson is gyakorolhatnak a pénztárnál: ha egy lángos 750 forint, akkor három lángos mennyibe kerül? És mennyi lesz a visszajáró, ha többet adtunk? Mindjárt kiderül, hogy a strand felér egy matekórával! 
Ha külföldre utazunk, hozzácsaphatjuk az idegen nyelvet is. Angolul kell megkérdezni valamit a recepción? A nagyobb gyerekek már ebbe is bevonhatók. Nyelvgyakorlás és bátorságpróba egyben.

És ha már családi nyaralás: a közös élmények többet érnek minden feladatnál – bármennyire is játékosak azok. Ha az év közbeni rohanásban elszalasztottunk néhány fontos pillanatot, most feltankolhatunk egymás szeretetéből. Egy nagy, közös csobbanás, vagy hegyi kirándulás, búvárkodás, piknik, bobozás, állatkerti séta során olyan történetek születnek, amiket az egész család a szívében fog őrizni. A vicces fotók és az emlékek idézgetése pedig jó program lesz a hideg, téli estéken… 

Ugye, hogy a gyerekek az egész nyarat végigtanulják?!

Fotó: Pixabay